|
All Road Rit Bert Duursma MotorenOp zondag 7 oktober 2001 organiseerde Bert Duursma Motoren een all-road toerrit. Eigenlijk bedoeld om de GS'en die hij verkoopt ook eens aan het zand te laten ruiken, maar andere all-road motoren mochten ook meedoen. Ik had de Big'ers uitgenodigd om mee te gaan. Leo en Hans H. wilden het avontuur ook wel eens aangaan. Samen met Marc (XT500), Rob (TTR600), Arie Kanarie (DR350) en een kennis van Hans op een nagelnieuwe FS650 stonden we zondagochtend bij Duursma het roadbook in de houders te rollen. Het was gelukkig droog. Meestal regent het als collega Marc en ik iets doen... We waren niet alleen, want er was een behoorlijk contingent GS'en aanwezig. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat mensen met een machine van een slordige 25.000 piek er hupatee mee het zand induiken. Sommige van die GS'en hadden ook nog gewone straatbanden...
Gentlemen, start your engines!! We waren ook niet de enige vreemden, ik zag ook wat kleinere off-roads van Yamaha, Kawasaki en Honda. Ook Arie Kanarie (Teun) stond al te wachten. Met hem had ik via nl.motorfiets afgesproken. De rit ging via kleine asfaltweggetjes naar de omgeving van Hengelo (zo, hebben we al zo'n end gereden??? Nee, het was Hengelo in Gelderland...) om daar de bospaden in te duiken. Het tweede deel van de rit bestond vooral uit lange en soms bochtige zandpaden door bos en wei. Het roadbook was goed te volgen, soms toch even zoeken of toch een stukkie terug, maar dat hoort ook wel bij zo'n rit. Ik had een nieuwe voorband gemonteerd met wat meer off-road eigenschappen dan de vorige. Ook de anderen waren wat banden betreft voorbereid op off-road. Het tempo van ons cluppie lag behoorlijk hoog, vooral in het zand. En toen een kudde BMW's ingehaald moest worden die echt niet konden (durfden te) rijden in het zand, ging het gas even tot de stuit. (kijk jongens, zo doe je dat!) Hierdoor raakten we Leo wel even kwijt, maar hij kon gelukkig in zijn eigen tempo nog wel volgen. Bert had met een paar lussen een heel stel leuke zandweggetjes weten te vinden. Hier en daar zaten er leuke bochten in waar ik de techniek van Seppenwolde aardig kon toepassen. De meeste bospaden waren goed te doen. Er was eigenlijk maar één stukje met echte baggerprut. Dat was maar een paar meter. Daar stond dan ook meteen een dikke GS tegen een boom! De berijder had er net 15.000 km mee door Afrika gereden zonder een centje pijn, maar reed op het eerste de beste blubberpaadje op de Holterberg zijn GS krom. Mijn roadbookhouder (versie 3.0 inmiddels) heeft het goed gehouden. Ik geloof dat hij nu voldoende gemodificeerd is voor het echte werk. Hans moest zijn carburateur nog even een corrigerende tik geven (mag bij kinderen niet, maar bij carbs wel), maar verder konden we zonder kleerscheuren de rit uitrijden. In Laren (ook in Gelderland) stonden nog een paar uitsmijters, cola, pins en T-shirts op ons te wachten, waarna we voldaan nog even 120 km snelweg moesten nemen om weer in Zoetermeer te zijn. Daar de boel afspuiten en de DR kon onder zijn dekentje weer slapen in de schuur. Ik krijg de off/all-road smaak steeds meer te pakken. Voor echt off-road is de DR te zwaar, maar voor zandpaden en niet te zware blubber is de DR een hele lekkere machine. Goede banden met off-road kwaliteiten zijn wel een must. Cross-banden zijn misschien wel het beste, maar dat rijdt voor geen meter op de weg. Een stel straatwielen en een stel off-road wielen zoals Hans, is misschien wel de beste oplossing. De banden die ik nu heb (Heidenau), zijn een goed compromis tussen off- en on-road. Even rust Oene |